zo.. weer even een update. Afgelopen dinsdag stond ik voor de eerste keer op het rooster voor beurtje D01, oftewel mijn eerste vluchtje. Om 10:15 stond mijn crewmate op het rooster en om 11:45 mocht ik de lucht in. Dus de wekker stond op 06:00, om uiteindelijk om 07:15 op school te zijn om voor te bereiden. Toen aanmelden op school en beginnen met een weather briefing maken, een Mass & Balance (gewichtsverdeling in het vliegtuig en zwaartepuntsbepaling) maken en de kist pre-flighten (checken of de kist luchtwaardig is). Om 09:45 zijn we toen de instructeur op gaan zoeken (Mr. Howard) om te gaan briefen voor de vlucht. Verteld wat we gingen doen etc. en toen naar buiten. Ik achterin en mijn crewmate vliegen. We zijn naar Casa Grande gevlogen, dat is een vliegveld in de buurt. Daar even koffie gedronken en een doughnut gegeten en toen mocht ik vliegen!!! Opgestegen en toen kreeg ik de controls. Wat bochtjes gedraaid etc. en toen weer terug richting Falcon Field (onze "thuisbasis"). Daar geland en toen begon het zogenaamde "paperwork", oftewel allerlei papieren invullen om je uren etc. bij te houden. Uitgelogd op school en toen waren we rond 14:00 weer thuis.
En dan begint het voorbereiden voor de volgende dag weer: checklisten leren, AOM (Aircraft Operations Manual) lezen, procedures leren etc. 's avond weer vroeg naar bed, want de woensdag stonden we weer op het rooster voor D02 (het tweede beurtje). Woensdag dus weer vroeg uit bed en richting school gereden. Daar aangekomen keken we op het rooster: bleek dat we er niet meer op stonden!!! Dus wij bij Dispatch (planning) gevraagd wat er aan de hand was.. de instructeur was ziek, dus wij weer naar huis en terug ons bed in. Die dag maar weer procedures en checklisten geleerd en AOM doorgelezen. Gelukkig stonden we vandaag weer op het rooster voor beurtje D02. We hadden best een zware kist: de N4177L, die ongeveer 100 pond zwaarder is dan de meeste kisten. En omdat we ook een zware instructeur hebben (260 pond), konden we niet met zn 3en in het vliegtuig, omdat het vliegtuig dan te zwaar was. Dus eerst is mijn crewmate weggegaan en daarna was ik aan de beurt. Dit beurtje mocht ik al veel meer zelf doen. Ik mocht zelf taxiën, zelf de run-up doen (motor testen), zelf de RT doen en zelf de take-off doen!!!! Echt SUPER vet!!! Toen zijn we naar de NorthEast (NE) practise area gegaan om stalls te doen, steep turns te draaien en slow flight te oefenen. Daarna weer terug gegaan richting Falcon Field voor de landing. We kregen een straight-in voor runway 22L en ik mocht de approach doen. Toen kregen we de call: "Archer 4177L, cleared to land runway 22L". We zetten de daling in richting de runway en ik heb mijn eerste landing gemaakt!!! (met een beetje hulp van de instructeur hahaha) Daarna teruggetaxied naar de ramp en Dispatch opgeroepen dat we terug waren op de ramp. Toen nog debriefing met de instructeur en paperwork en logboek invullen. Deze vlucht ging een stuk beter dan de eerste vlucht en ik vond het ook een stuk leuker!! Het is echt super mooi om op 5000 voet boven de woestijn, bergen, riviertjes of steden te hangen en lekker naar buiten te kunnen kijken en te genieten van het uitzicht!! Morgen (vrijdag) beurtje D03 en zaterdag als het goed is D04 (onze instructeur heeft zondag en maandag weekend).
Ik hou jullie op de hoogte!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Dag meneer Bas,
BeantwoordenVerwijderenTjonge, jonge, ik begin al flink jaloers te worden op je nieuwe leventje. Elke dag zon, een grote wagen onder je kont en al meteen praktijkvluchten maken. Super; ik begrijp dat je hartstikke enthousiast bent.
Vandaag las ik op internet dat er ook bij Air-France-KLM de nodige banen moeten verdwijnen als gevolg van de economische crisis.
Bijgaand het genoemde artikel:
Fors banenverlies bij Air France-KLM
Gepubliceerd: 13 februari 2009 22:13
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 14 febr. Bij Air France-KLM verdwijnen dit jaar 1.000 tot 1.200 banen als gevolg van de economische crisis. Dit hebben woordvoerders van Air France en KLM vandaag bevestigd. Het gaat om afvloeiing van uitzendkrachten en het niet vervangen van gepensioneerden, vooral bij Air France. De Frans-Nederlandse combinatie sluit niet uit dat het banenverlies groter zal zijn, als de crisis aanhoudt. Het bedrijf had vorig jaar ongeveer 108.000 mensen in dienst, van wie 75.000 bij Air France werkten en 33.000 bij de KLM Group.
Bij KLM werden vorig jaar al de contracten van 1.000 tot 1.500 uitzendkrachten niet verlengd. De woordvoerder van KLM schrijft dit toe aan de invoering van de vliegtaks, op 1 juli 2008, waardoor de luchtvaartmaatschappij aanzienlijk minder klandizie zou hebben gekregen.
Deze ellende zal nog wil een tijdje aanhouden, maar op termijn komt alles weer op zijn pootjes terecht.
Groetjes en have fun.
Kees
Hoi Bas,
BeantwoordenVerwijderenSuper dat je het zo naar je zin hebt en dat je je eerste vlieguren al binnen hebt!
Groetjes en we houden je in de gaten!!! hahaha.
Willem en Henriëtte.
He Bas.
BeantwoordenVerwijderenLeuke verhalen om te lezen. Lijkt me ook keigaaf om zelf een vliegtuig te besturen.
Het is wel een heel gedoe geloof ik he met heel die papier winkel? Het weer ziet er wel prima uit. Geniet nog en tot later.
Floor en de kids